Brandstof verbruik

Wij hoeven u het niet te vertellen, benzine is duur. Wanneer u op de één of andere manier brandstof kunt besparen dan levert u dat dus veel geld op. Wat brandstofbesparing betreft heeft de scooter echt veel te bieden en dat is goed voor het milieu en minstens net zo goed voor uw portemonnee. Wanneer we bijvoorbeeld de scooter vergelijken met de auto dan verbruikt een scooter veel minder brandstof dan een auto. Een gemiddelde auto rijdt met wat geluk ongeveer 1 : 13 (1 liter benzine op 13 kilometer). Bij een scooter is dit al gauw 1 : 35 (1 liter benzine op 35 kilometer). De scooter is dan ook gemiddeld bijna 3 keer zo zuinig dan een auto en wanneer u kiest voor een 4-takt scooter is dit al bijna 4 keer zo zuinig. Dat scheelt natuurlijk direct enorm in de kosten. Wat de vergelijking tussen auto en scooter betreft waarbij alle andere lagere kosten zoals onderhoud en afschrijving worden meegenomen scheelt dit gemiddeld € 6.000,= per jaar! Wij hoeven u niet uit te leggen wat u met zo’n bedrag allemaal zou kunnen doen, en dat elk jaar! Oké, een scooter is dus enorm zuinig. Kan ik zelf ook nog ergens op letten? Om te beginnen bent u al erg goed bezig wanneer u een scooter rijdt of aanschaft. Ook al heeft u naast uw scooter ook nog een auto tot uw beschikking of reist u normaal veel met bus of trein dan bespaart u toch al veel op uw maandelijkse vervoerskosten elke keer wanneer u de scooter gebruikt (waar u normaal de auto of het openbaar vervoer zou moeten nemen). Uiteraard geldt hoe meer u de scooter inzet voor uw vervoersbehoefte hoe meer u bespaart. Deze stelling geldt voor elk type scooter en zelfs met elk type rijstijl. Daarmee zijn we aanbeland bij een 2-tal factoren die ook van invloed zijn op uw totale maandelijkse besparing in brandstofverbruik: A) Type motorblok B) Rijstijl

A] Type motorblok:

Tegenwoordig zijn scooters uitgerust met 2-takt motoren of met 4-takt motoren. Eventueel zijn deze uitgerust met injectie-technieken. 4-takt motoren zijn zuiniger in benzineverbruik dan 2-takt motoren. Injectie-motoren zijn zuiniger dan carburateur-motoren maar toegepast op 2-takt motoren geeft deze techniek teveel problemen. Scooterland levert dan ook geen 2-takt injectie scooters. Op 4-takt motoren is injectietechniek wel een probleemloze en goede oplossing, een nadeel is wel dat deze laatste techniek relatief duur is. Hieronder vindt u het gemiddelde verbruik van de type motoren voor 50cc scooters. Uitgegaan is van 75% vermogen en uiteraard kan er per afzonderlijk model wel enig verschil inzitten: - 2-takt motor: 1 : 25 (1 liter benzine op 25 kilometer) - 4-takt motor: 1 : 40 (1 liter benzine op 40 kilometer) - 4-takt injectie motor: 1 : 50 (1 liter benzine op 50 kilometer)

B] Rijstijl:

De manier waarop u met uw scooter rijdt heeft een belangrijk effect op het totale brandstofverbruik. Het aanpassen van uw rijstijl hoeft niet moeilijk te zijn. Het sleutelwoord is hier discipline. Wanneer u in het begin u ertoe dwingt op een bepaalde manier te rijden dan wordt dit vanzelf een gewoonte. Het kost dus wel wat moeite maar het resultaat voelt u in uw portemonnee. Velen rijden een scooter altijd volgas. Voor het brandstofverbruik is dat natuurlijk niet het beste. Wanneer u het gashendel niet verder dan ¾ opendraait is de scooter erg zuinig. Wij begrijpen echter dat dit niet zo leuk is en daarom zult u dit ook niet lang volhouden. Hoe dan wel? Een goed compromis is om met uw scooter gewoon volgas op te trekken totdat de maximale snelheid is bereikt. Wanneer u op de maximale snelheid rijdt draait u het gas langzaam dicht totdat de scooter zo’n 2 tot 5 kilometer langzamer rijdt en deze gasstand houdt u vast. U rijdt nu slechts een paar kilometer onder de topsnelheid maar op deze wijze bespaart u wel gemiddeld 20% aan brandstof. Voor motorscooters geldt dat de rijstijl nog veel meer invloed heeft op het brandstofverbruik. Door het hogere vermogen van een motorscooter zal bij volgas het verbruik sterker oplopen. Aan de andere kant hebben de meeste motorscooters een zeer zuinige 4-takt motor (vaak zelfs met injectie) en kan met een rustige rijstijl en nooit meer dan ¾ gas (wat goed gaat met een motorscooter) het benzineverbruik ook erg laag zijn. 1 : 30 kan met de meeste motorscooters dan ook gemakkelijk worden gehaald. In ieder geval kunnen we stellen dat u met de keuze voor een scooter een uitstekende bijdrage levert aan het milieu en uw portemonnee.